piątek, 18 kwietnia 2014

Kiedy stosujemy lekką dietę

Lekka? to taka, która nie drażni naszego żołądka, a że nikt z nas nie lubi gdy jest nam źle na nim więc dbajmy o brzusio a on nam się odwdzięczy :)

Kiedy stosujemy dietę łatwo strawną:

1. Podeszły wiek

Zastosowanie takowej diety ma uzasadnienie w tym, iż sprawność całego ustroju jest zmniejszona. Człowiek starszy nie powinien i nie potrafi wykonywać większości wysiłków fizycznych. Z opływem lat każdy sam indywidualnie zdaje sobie sprawę,że po niektórych potrawach czuje się gorzej i stara się ich unikać.

2. Ostre choroby gorączkowe

W chorobach zakaźnych, zapaleniach płuc, anginie itd, którym towarzyszy wysoka temperatura oraz złe samopoczucie - znaczny spadek apatytu to rzecz normalna. Powinniśmy unikać obfitych i ciężko strawnych posiłków, które mogą nasilić dolegliwości. W takich stanach konieczna jest dieta lekkostrawna.

3. Choroby przewodu pokarmowego

 <<<   Tutaj muszę się przyznać, że  to powód dla którego ja zaczęłam stosować lekką dietę. Po gastroskopii wyszło, że mam przewlekłe zapalenie żołądka i w żołądku mam znaczą ilość bakterii Helicobacter pylori .Od paru dobrych lat miałam problemy żołądkowe, bóle, zgaga, refluks., już dawno powinnam dbać o niego ale ciągle go zaniedbywałam. Bałam się gastroskopii i ciągle to odkładałam na później i później Ale od 17 grudnia powiedziałam dość i sama sobie powiedziałam - jesteś młoda i musisz dbać o żołądek bo kiedyś to może być za późno :) No i się wzięłam !!!    A ta cała gastroskopia to nic wielkiego a strach ma tylko wielkie oczy ^^  >>>

Okresy po usunięciu pęcherzyka żółciowego, po przebytym wirusowym zapaleniu wątroby; przewlekłe zapalenie żołądka,przepuklina rozworu przełykowego, stany po resekcji żołądka, przewlekłe nieżyty jelita to cześć chorób gdzie dieta lekkostrawna jest wskazana , oszczędza przewód pokarmowy i przynosi ulgę choremu.
Bywają takie choroby układu pokarmowego ( np. kamica żółciowa,marskość wątroby, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy)  gdzie zaostrzenie objawów zmusza chorego do zastosowania bardziej radykalnej diety czasem z bardzo dużymi ograniczeniami. Oczywiście trzeba wszystko to skonsultować z lekarzem prowadzącym.

4. Choroby układu krążenia

Np. chorzy z niewydolnością krążenia nie są w stanie tolerować innej diety niż lekkostrawna. przekroczenie jej wskazań wywołuje: wzdęcia, zgagę, bóle i uczucie ciężaru w dołku sercowym oraz złe samopoczucie.
Przy nadciśnieniu tętniczym dieta łatwo strawna pomaga w utrzymaniu wartości ciśnienia tętniczego krwi na prawidłowym poziomie.
Większość chorób serca u osób dorosłych wywoływanych jest miażdżycą tętnic głównie wieńcowych. Rezultatem procesów miażdżycowych jest zwężenie lub zamknięcie tętnicy wieńcowej, objawiające się chorobą wieńcową lub zawałem serca. Istnieją pewne zasady żywienia, z którymi wiąże się nadzieję, że hamuje rozwój miażdżycy. Dieta łatwo strawna pomaga z utrzymaniem prawidłowej wagi ciała i zmniejsza dolegliwości. Nierzadko chorzy stwierdzają, że bóle pojawiają się po obfitym ciężko strawnym posiłku.

5. Okres rekonwalescencji, choroby wymagające leżenia w łóżku

Każda choroba, nawet taka przebiegająca bez podwyższonej temperatury ciała, ale wymagająca unieruchomienia w łóżku ( np.rwa kulszowa, uszkodzenie kręgosłupa) pociąga za sobą zastosowanie diety lekkiej. Człowiek "leżący" ma zwolnioną perystaltykę jelit, skłonność do wzdęć, zaparć, zgagi, uczucia pełności w żołądku. Stosowanie diety łatwo strawnej znacznie zmniejsza wystąpienie tych objawów.

Mam nadzieję, że chociaż troszkę nakreśliłam kiedy powinno się stosować dietę lekkostrawną, jak macie jakieś swoje spostrzeżenia i takie z własnego doświadczenia - podzielcie się proszę nimi :) z pewnością się komuś przydadzą :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz